In 3 opeenvolgende lesuren rouleren groepjes leerlingen langs 6 verschillende verkeersonderwerpen. De ervaren gastdocenten confronteren hen met risicovol verkeersgedrag rond Fietsverlichting, Smartphone-afleiding, de Dode Hoek en andere verkeeronderwerpen. De theorie en de (nagebootste) praktijk maakt hen bewust van hun eigen rol en verantwoordelijkheden. Met onder meer een autosimulator, een alcoholbril en een kooiconstructie wordt deze carrousel een enerverende belevenis.
Voor wie Brugklasleerlingen
Door wie TrafficSkills
Soort Gevarieerd project
Doel Bevorderen inzicht in veilig verkeersgedrag
Levering In opdracht van de gemeenten via Regiocoördinator
Link Verkeerscarrousel
Aanmelden of meer weten over dit project?
Neem dan contact op met:
Regiocoördinator Zuidoost- en Zuidwest-Drenthe
Gemeenten Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, De Wolden en Hoogeveen
Karin Pasjes
(06) 44 08 88 73
rczuidoost@veiligbereikbaardrenthe.nl
Regiocoördinator Noord- en ZW-Drenthe Gemeenten Aa en Hunze, Assen, Noordenveld, Tynaarlo, Meppel, Midden-Drenthe, Westerveld
Hielke Verbree
(06) 27 87 08 99
rcnoord@veiligbereikbaardrenthe.nl
3D Afleiding Bike laat jongeren de risico’s van afleiding in het verkeer ervaren via een virtual reality-bril en een fietssimulator, terwijl de klasgenoten meekijken op een scherm. Iedereen komt aan de beurt, net als bij de gelijktijdige ‘Distraction Game’ en de ‘Afleidingsquiz’. Samen leiden deze spel- en beleefervaringen tot het …
Lees meer
In deze interactieve theatervoorstelling vertellen acteurs verhalen met de focus op verkeersgedrag van jongeren. De leerlingen gaan op zoek naar hun eigen verkeerverhaal en worden door de dialogen, scènes en muziek bepaald bij (on)veilig verkeersgedrag. De dynamische, humorvolle en toch serieuze insteek zorgt voor impact. Bij de voorstelling hoort lesmateriaal …
Lees meer
In de setting van een nagemaakt kruispunt debatteren leerlingen over hun eigen gedrag in het verkeer, met extra aandacht voor smartphone-gebruik. De debatleider brengt het gesprek over verkeersveiligheid op gang met filmpjes, stellingen en leuke spelopdrachten. Door een competitie-element doen alle leerlingen actief mee. Kruispunt wordt gedaan in een grote …
Lees meer
Deze vrolijke maar tegelijk confronterende voorstelling zoomt in op het gedrag van jongeren in het verkeer: op de fiets, alleen of samen met vrienden tijdens het stappen. Alcohol, verlichting, afleiding: hoe neem jíj verantwoordelijkheid? Daar gaan de leerlingen – in drie groepen – over doorpraten na de voorstelling. Via een …
Lees meer
De gesplitste klas rouleert langs drie onderdelen: een groepsgesprek onderzoekt eigen ervaringen in het verkeer; samen een video bekijken wordt een onverwacht leerzame ervaring over de gevolgen van ‘Afleiding’; met elkaar een eigen foto-strip maken over (on)veilige situaties vergroot het bewustzijn daarover. Zo worden de leerlingen via verschillende invalshoeken bepaald …
Lees meer
Met en rond een korte film en een theatervoorstelling confronteren de acteurs de leerlingen met de risico’s van ‘alcohol in het verkeer’ én de eigen verantwoordelijkheid om die combinatie (alcohol en verkeer) te vermijden. De creatieve, impactvolle én humoristische aanpak vormt een aansprekende invalshoek. Ook het elkaar durven aanspreken op …
Lees meer
In één lesuur gaan twee klassen de strijd met elkaar aan. Onder de vrolijke maar haarscherpe leiding van de theatrale gastdocent met zijn assistente worden de leerlingen bepaald bij veilig verkeersgedrag en de verantwoordelijkheid voor het elkaar daarop aanspreken. De focus ligt op de fiets en op afleiding. Welke groep …
Lees meer
In 1 dagdeel rouleren de leerlingen langs verschillende organisaties. Politie; Rode Kruis; Top Medical Team, VVN, Fietsersbond, Chauffeursvereniging Friesland: allen geven toelichting bij bepaalde aspecten van verkeersveiligheid. Aan de hand van échte voertuigen en materialen. SBV zorg voor leerzame afwisseling met een quiz, een remproef, een alcoholparcours en workshops over …
Lees meer